Zaloguj się

login hasło zapamiętaj mnie
Zapomniałem hasła

 

Scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Czas trwania: 45min
Edukacja: Ch. Knill: Dotyk i komunikacjaBlok rozwojowy: Program usprawniania motoryki małej
Ośrodek okresowy: Zwierzęta żyjące w wodzie
Ośrodek dzienny: Żaby
Temat: Poranny krąg. Wielozmysłowe oddziaływanie na uczniów zestawem bodźców polisensorycznycznych



CELE OPERACYJNE

Uczeń:
- potrafi nucić piosenkę na powitanie i wymienić imiona kolegów z grupy,
- umie rozpoznać swój znaczek wśród innych,
- wymienia dni tygodnia (Jan, Samir),
- potrafi posługiwać się instrumentami muzycznymi – grzechotka, dzwony rurowe,
- orientuje się, jaka jest aktualnie pora roku wskazuje ją na ilustracji tematycznej,
- tańczy w kole,
- potrafi sam zbierać i segregować kasztany i żołędzie,
- umie przesypywać kasztany z metalowej miski do wiadra i odwrotnie,
- posługuje się suszarką do włosów (pod kontrolą nauczyciela),
- umie samodzielnie zdjąć chustkę z głowy swojej i kolegi,
- potrafi zdmuchnąć płomień świecy.


METODY:
- słowna,
- oglądowa,
- praktycznego działania,


FORMY PRACY:
- zbiorowa jednolita,
- indywidualna jednolita.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kalendarz obecności + znaczki, olejek lawendowy, świeca, opowiadanie S. Grafowskiego i M. Nejmana„Przygody Kota Filemona. Rok pełen psot” – Kiedy liście opadają, wiersz J. Brzechwy „Tydzień”, grzechotki, liście, wiaderko, miska metalowa, plastikowe pudełka, suszarka, kasztany, żołędzie, chusty koloru żółtego, dzwonki rurowe, krem orzechowy, ilustracje tematyczne – pory roku.


ZASADY:
- poglądowości, stopniowania trudności, indywidualizacji, systematyczności, akceptacji, pomocy.


ZASADY SPECJALNE:
- zasada poznania bezpośredniego,
- zasada poznania wielozmysłowego,
- zasada poznania całościowego,
- zasada poznania aktywnego.



PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zapalenie świecy.

2. Śpiewanie piosenek na powitanie „Witam Was” i „Witaj ….”jednoczesne smarowanie rąk uczniów olejkiem lawendowym.

3. Sprawdzenie obecności – uczeń rozpoznaje swój znaczek podchodzi do listy obecności i z pomocą nauczyciela przyczepia znaczek w odpowiednim miejscu.

4. Utrwalenie wiersza „Tydzień” oraz dni tygodnia.

5. Słuchanie piosenki „Szedł listopad” – jednocześnie uczniowie grają na grzechotkach.

6. Utrwalenie wiersza „Listopad”.

7. Krótkie opowiadanie o jesieni – nauczyciel czyta fragment opowiadania „Kiedy liście opadają”

8. Rozpoznawanie aktualnej pory roku na ilustracjach tematycznych.

9. Taniec w kole do piosenki „Jarzębina”.

10. Gotowanie zupy z darów jesieni – mieszanie kasztanów i żołędzi w metalowej i szklanej misce. Przesypywanie kasztanów i żołędzi z wiaderka do miski. Oglądanie kolorowych liści.

11. Spotkanie z żywiołem ( Suszarką rozwiewamy suche liście i włosy dzieci).

12. Demonstracja instrumentu muzycznego – dzwony rurowe – dzieci dmuchają w dzwonki.

13. Zakładanie na głowy dzieci żółtych chust ( ściąganie chusty koledze i sobie).

14. Zastosowanie bodźców smakowych (krem orzechowy).

15. Gaszenie świecy zapachowej.

                                                                                            mgr Aleksandra Sasiela